Odborné články

Pravidelná údržba a servis elektrocentrál MEDVED

Výmena oleja a sviečok zapaľovania, čistenie vzduchového filtra alebo nastavenie vôle ventilov - prevádzka elektrocentrál MEDVED vyžaduje pravidelný servis a údržbu. Rozhodne im venujte dostatok času, odmenou vám bude dlhšia životnosť a pripravenosť v okamihu potreby.

 

Pred každým štartom: kontrola oleja a filtrov

 

Každý deň, prípadne pred každým štartom elektrocentrály, skontrolujte hladinu motorového oleja (musí siahať až k hornému okraju hrdla nádoby) a čistotu vzduchových filtrov. To platí najmä pri práci v prašnom či špinavom prostredí - v takýchto prípadoch kontrolujte čistotu vzduchových filtrov pokojne aj častejšie.

 

Znečistené filtre bránia prúdeniu vzduchu do karburátora, čo môže viesť ku kolísaniu otáčok a zlému spaľovaniu. Zároveň do karburátora a valca vnikajú mikročastice prachu, ktoré po zmiešaní s olejom obrusujú piestne krúžky a valec. Silne zanesený alebo poškodený vzduchový filter jednoducho vedie k rýchlemu opotrebeniu až k trvalému poškodeniu motora.

 

Čistenie pritom nie je náročné - filtračnú vložku stačí vyklepať a opatrne prefúknuť zvnútra smerom von, molitanovú manžetu vyperte vo vode s nehorľavým pracím prostriedkom a poctivo vyžmýkajte. Ak je manžeta silne znečistená alebo poškodená, vymeňte ju.

 

Po 100 hodinách: výmena oleja a filtra, nastavenie sviečok

 

Najviac servisných prác vás čaká po 100 hodinách prevádzky elektrocentrály, prípadne po 12 mesiacoch, pokiaľ elektrocentrálu využívate menej.

 

Zo všetkého najskôr je potrebné vymeniť motorový olej. Meňte ho ešte z mierne zahriateho motora, aby lepšie odtekal a vzal so sebou všetky nečistoty. Nádoba na olej má zospodu vypúšťaciu skrutku, takže odskrutkujte hornú zátku, potom vypúšťaciu skrutku a nechajte starý olej odtiecť do pripravenej nádoby.

 

Následne naskrutkujte vypúšťaciu skrutku a doplňte nádobu novým olejom až po horný okraj.
Aký olej do elektrocentrály naspäť doplniť, to nájdete v servisnej knižke či manuále elektrocentrály.

 

U jednovalcových motorov HONDA môžete použiť minerálny olej 15W-40, u dvojvalcov či iných značiek nič nepokazíte polosyntetikou 10W-40. Do jednovalca nalejte asi 1 liter, u dvojvalcov počítajte okolo 2-3 litrov oleja.

 

Po 100 hodinách prevádzky býva nutné vymeniť vzduchové filtre, aj keď ste ich po celý čas starostlivo čistili. U toho rovno demontujte a zbavte prachu všetky chladiče, vetráky a mriežky.

 

Pozornosť zamerajte aj na drobnú elektroniku - vyčistite lapač iskier, nastavte a vyčistite sviečky zapaľovania.

 

Sviečky čistite napr. drôtenou kefou, nikdy ale nepoužívajte abrazívne čistiace prostriedky - ich zrnká by mohli priľnúť na sviečke a následne vniknúť do motora. Pred demontážou sviečok očistite okolie a po vyčistení nastavte vzdialenosť elektród. Tá sa líši model od modelu a nájdete ju vždy v manuáli. Pre väčšinu elektrocentrál MEDVED je ideálna vzdialenosť 0,7 - 0,8 mm.

 

Ďalším nutným úkonom je vyčistenie odkalovacej nádobky. Nevdychujte pritom benzínové výpary a dajte pozor, aby benzín neprišiel do kontaktu s pokožkou. Nádobku vyberte, vymyte ju v nehorľavom pracom prostriedku, poctivo vysušte a vráťte späť na miesto.

 

Raz za rok choďte do servisu

 

Ostatné servisné úkony nechajte na autorizovanom servise, ktorý má k dispozícii potrebné náradie i know-how. V servise vám vyčistia palivovú nádrž, sitko a karburátor, skontrolujú palivové hadičky, nastavia otáčky motora aj vôľu ventilov. Jednoducho vykonajú generálnu údržbu celého zariadenia. K tej patrí aj kontrola elektroinštalácie a prevedenie elektrorevízie podľa platnej vyhlášky. Navštevujte servis minimálne raz ročne, v prípade veľkého zaťažovania elektrocentrály pokojne aj častejšie.

 

Čo s benzínom cez zimu?

 

Pokiaľ cez zimu elektrocentrálu odstavíte a nepoužívate, pripravte sa na drobné komplikácie na jar.

 

Staré palivo môže cez zimu doslova "zalepiť" karburátor a trysku, čo spôsobí, že nenaštartujete motor. Vzhľadom k degradačným vlastnostiam súčasných palív, ktoré udržia svoje vlastnosti len asi 3-4 týždne, by ste pred zimou mali palivo vypustiť a odkaliť nádobku karburátora.

 

Čo ale v prípade, že elektrocentrálu používate ako záložný zdroj a potrebujete ju mať pripravenú? Udržujte nádrž neustále plnú, čím zabránite reakcii s kyslíkom. Alebo do paliva pridajte aditívum-stabilizátor.

 

Aditívum zaistí, že si palivo uchová potrebné vlastnosti a nezalepí motor. Na výber máte stabilizátory viacerých výrobcov, my odporúčame Briggs n Stratton (aditívum do paliva FUEL FIT 30 ml) či aditívum HONDA (stabilizátor paliva HONDA PRO 250ml).

 

 

Servis elektrocentrál MEDVED